قارچ دكمه‌اي از موجودات مصرف كننده (هترورتروف) است. به اين معني كه با فراهم آوردن محيطي سرشار از موادغذايي ساده برايقارچ، رشد آن انجام مي‌گيرد. در چنين محيطي، شرايط رشد براي بسياري ديگر از موجودات، مانند قارچ‌هاي هرز، كپك‌ها و باكتري‌ها نيز فراهم مي‌گردد؛ بنابراين كنترل اين آفات و بيماري‌ها در محيط كشت قارچ دكمه‌اي بهتر است به نحوي صورت گيرد كه ما بجاي مبارزه با اين موجودات، پيشگيري كنيم و به‌طوركلي مانع ورود آن‌ها به مزرعه پرورش قارچ دكمه ­اي خود شويم.

 

پيشگيري از ورود آفات و حشرات

 

تمامي پرورش دهندگان قارچ دكمه اي دير يا زود با مشكل آفات و بيماري ها در واحدهاي توليدي خود روبرو خواهند شد به همين دليل علاوه بر شناخت تجربي و علمي در اين زمينه، رعايت نكات بهداشتي از مهم‌ترين نكاتي است كه عملكرد محصول را تأثير قرار مي‌دهد. با رعايت بهداشت، به‌ جاي مبارزه با آفات و بيماري‌ها، پيشگيري نموده و با رعايت اصول صحيح مانع ورود اين عوامل به سالن‌هاي پرورش قارچ مي‌شويم.

اين اصول بهداشتي را بايد به عنوان قوانين اصلي و هميشگي مدنظر قرار دهيد زيرا در سالن ها هميشه بايد مراقب محصول و عوامل بيماريزا بود و به محض مشاهده علائم بيماري به سرعت با آن برخورد شود.

نكات مربوط به رعايت اصول بهداشتي

۱- يكي از روش‌هاي بسيار خوب و ضروري در ضدعفوني سالن‌هاي پرورش قارچ دكمه­ اي قبل از كشت، فرايند كوكات cook out است.

۲- كوكات از روش‌هاي مناسب براي پاك‌سازي آلودگي‌ها در خلل و فرج ديوارها، قفسه‌ها و سالن‌هاي كشت مي‌باشد و تأثير شگرفي در كاهش و توقف شيوع بيماري‌ها و آفات دارد زيرا در اين روش اكثر آلودگي‌ها نابود مي‌شوند.

۳- پس از كوكات، سالن‌ها و قفسه‌ها را شسته و با فرمالين ضدعفوني كنيد.

۴- پس از ورود بلوك‌هاي كمپوست به سالن‌هاي پرورش قارچ دكمه ­اي، بايد نظافت روزانه سالن‌ها، كف و زير قفسه‌ها با دقت انجام گيرد.

 

تميز كردن كف سالن هاي پرورش

 

ضدعفوني كردن كف سالن هاي پرورش قارچ

 

۵- ماشين‌آلات، تجهيزات و وسايل قبل از شروع كار با فرمالين ضدعفوني شوند.

۶- استفاده از فيلترهاي هوا يا توري در دريچه‌هاي ورودي و خروجي سالن‌ها؛ زيرا محل ورود حشرات ناقل بيماري‌ها و آلودگي‌ها مي‌باشد.

۷- در صورت مشاهده موش، وجود قرص موش براي مبارزه با موش‌هاي سالن و چسب حشرات يا كارت­ هاي حشرات براي يك سالن ضروري است.

۸- ظروف برداشت قارچ و سبدهاي آن را در هر بار استفاده استريل كنيد.

 

 

كارت حشرات

 

۹- هميشه قبل از استفاده از خاك‌پوششي آن را پاستوريزه كنيد.

۱۰- هميشه پس از هر نوع عملياتي، ازجمله خاك‌دهي، رافلينگ يا ككينگ كف سالن‌ها شسته شود.

۱۱- تنظيم شرايط آب و هوايي مخصوصاً دما و رطوبت در كنترل بسياري از بيماري‌ها مؤثر است.

۱۲- پس از اتمام فرايند قارچ چيني همه وسايل مربوط به اين عمليات ازجمله، سبدها، چاقوها، لباس‌ها و دستكش‌ها بايد ضدعفوني شوند زيرا ممكن است اسپورهايي كه حامل ويروس‌ها و ديگر آلودگي‌هاي هستند به اين وسايل چسبيده باشد و تا زماني كه ضدعفوني نشود از بين نمي‌روند.

 

شستن ظروف برداشت قارچ

 

۱۳- با اتمام دوره پرورش كمپوست هاي مصرف شده و مخصوصاً بلوك‌هايي كه بيمار شده‌اند را به‌سرعت از سالن­ ها و كارخانه دور نماييد.

۱۴- ته سنجاقي هاي توسعه نيافته را از بستر حذف كنيد.

۱۵- باقي‌مانده‌هاي قارچي و بيماري‌هاي خطرناك را سريعاً از سالن‌ها دور كرده و آن‌ها را بسوزانيد.

 

 

پسمانده هاي قارچ دكمه اي

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.