چگونه سالن هاي پرورش قارچ را خنك كنيم؟

مطالب مفيد درمورد پرورش قارچ

هميشه خنك كردن سالن هاي پرورش قارچ دكمه اي، يكي از عوامل مهم در افزايش عملكرد و بهبود آن در فصول گرم سال مي باشد. به طور كلي دو روش براي سرد كردن سالن‌ها وجود دارد كه يا سرما در داخل سالن توليد شود و يا سرما وارد سالن پرورش شود. در زير به‌ چهار روش‌هاي سرد كردن سالن پرورش قارچ مي‌پردازيم.

۱- جريان يافتن هواي تازه در شب

ارزان‌ترين روش جريان يافتن هواي تازه در شب مي‌باشد ولي اين كار به‌تنهايي مؤثر نيست و نياز به سيستم سرمايشي در روز مي‌باشد.

۲- كولرهاي آبي

اندازه و قدرت كولر بستگي به مساحت سالن دارد. براي افزايش بازدهي بايد در سالن راه خروجي براي هوا در نظر گرفت تا زماني كه هواي سرد كولر وارد سالن مي‌شود هواي اضافي از راه خروجي به بيرون هدايت شود. عدم وجود يك‌راه خروجي باعث دم كردن هواي سالن مي‌شود.

محل نصب كولر بايد در بيرون از سالن باشد تا علاوه بر بازدهي بيشتر، هواي تازه را به سالن هدايت كند. نصب كولر درون سالن فقط هواي درون سالن را به گردش درمي‌آورد و نيز به موتور كولر هم آسيب مي‌رساند.

كولر سالن پرورش قارچ

برخورد مستقيم باد كولر باعث خشكي خاك و كلاهك قارچ مي‌شود. براي پيشگيري از دهانه كولر تا انتهاي سالن كانال مي‌كشيم. اين كانال از وسط راهروي سالن مي‌گذرد. انتهاي كانال را مي‌بنديم. وسط كانال به سمت كف سالن را در فاصله‌هاي يك متري و به قطر ۱۰ سانتي‌متر سوراخ مي‌كنيم.

برخورد مستقيم باد كولرهاي آبي باعث خشكي خاك و كلاهك قارچ مي‌شود بنابراين محل نصب كولر بايد در بيرون از سالن باشد تا علاوه بر بازدهي بيشتر، هواي تازه را به سالن هدايت كند. از دهانه كولر تا انتهاي سالن كانالي سوراخ‌دار مي‌كشيم. اين كانال از وسط راهروي سالن مي‌گذرد. نصب كولر درون سالن فقط هواي درون سالن را به گردش درمي‌آورد.

كولر سالن پرورش

۳- چيلرها

چيلرها به دو دسته تراكمي و جذبي تقسيم مي‌شوند. چيلرهاي تراكمي از انرژي الكتريكي و چيلرهاي جذبي از انرژي حرارتي براي توليد سرما استفاده مي‌كنند.

– چيلر جذبي

خروجي سيستم چيلر جذبي، آب خنك ۵ تا ۱۰ درجه سانتي گراد مي‌باشد كه براي سرمايش از آن استفاده مي‌كنند. انرژي مصرفي آن، انرژي حرارتي است و گرماي موردنياز اين چيلرها به‌طور مستقيم از گاز طبيعي يا گازوئيل تأمين مي‌گردد. اين چيلرها منابع غيرمستقيم گرما، آب داغ، بخار پر فشار و كم فشار مي‌باشند.

 

چيلر

 

– چيلر تراكمي

داراي چهار جزء اصلي است. كمپرسور يا متراكم كننده كه براي متراكم كردن انواع گازهاست. در اين نوع چيلر قسمت اصلي، كمپرسور است. كندانسور يا تقطيركننده كه مبدل حرارتي است و مبرد گازي متراكم شده توسط كمپرسور با فشار بالا وارد آن شده و با وزش و عبور هوا از لابه‌لاي پره و لوله‌ها و خنك شدن نسبي در فشار بالا باعث تغيير حالت مبرد از گاز به مايع مي‌شود.

كپيلاري تيوب يا لولۀ موئين، يك لوله بلند و مسي است كه با ايجاد افت فشار مناسب در مسير كنترل حجم مايع مبرد ورودي از قسمت بالاي سيستم به قسمت فشار پايين را به عهده دارد. اواپريتور يا تبخيركننده مبدل حرارتي است و با جذب گرما از محيط داخل ساختمان باعث تغيير حالت مبرد از مايع به گاز شده و براي اين منظور و جذب بهتر گرما و انتقال به بيرون ساختمان، هوا از بين لوله‌ها و پره‌ها عبور داده مي‌شود.

 

چيلر سالن پرورش

۴- آيس بانك

از دستگاه‌هاي سرمايشي است كه انرژي سرمايي را به‌صورت يخ ذخيره مي‌كند تا در ساعات اوج مصرف برق، از آن بتوان استفاده كرد.

آيس بانك

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.