رافلينگ در پرورش قارچ دكمه اي

مطالب مفيد درمورد پرورش قارچ

با انجام رافلينگ در پرورش قارچ دكمه اي، شرايط محيطي و فيزيكي بر روي بستر ايجاد مي شودكه باعث مي شود ميسيليوم ها به طور يكنواخت در كل خاك پوششي رشد كنند و ريسه هاي قوي به مرحله زايشي ورود يابند. در اين مقاله به رافلينگ در پرورش قارچ دكمه اي و شرايط آن مي پردازيم.

 

خاكدهي

خاكدهي

با انجام رافلينگ در پرورش قارچ دكمه اي، شرايط محيطي و فيزيكي بر روي بستر ايجاد مي شودكه باعث مي شود ميسيليوم ها به طور يكنواخت در كل خاك پوششي رشد كنند و ريسه هاي قوي به مرحله زايشي ورود يابند. در اين مقاله به رافلينگ در پرورش قارچ دكمه اي و شرايط آن مي پردازيم.

 

خاكدهي

خاكدهي

۱- رافلينگ چيست؟

Ruffiling رافلينگ به معناي مخلوط كردن مي باشد. زماني مخلوط كردن انجام مي شود كه به طور تقريبي ۶۰%-۵۰ % از سطح بستر سفيد شده باشد و به طور تقريبي ميسليوم نيمي از خاك را پر كرده باشد. معمولا ۵-۶ روز بعد از خاكدهي، رافلينگ انجام مي دهند. بعد از رافلينگ خاك را مجدداً شكل داده و روي آن را مي پوشانند و پس از گذشت ۳ تا ۴ روز عمل هوادهي را انجام مي دهند.

 

۲- شرايط محيطي در رافلينگ

معمولا قبل از رافلينگ، آبياري انجام مي گيرد. سعي شود آب آبياري چندان سرد نباشد چه بسا به ريسه ها شوك وارد شده و وارد فاز زايشي مي شوند. همراه با آب آبياري قارچ كش نيز استفاده مي گردد.

در صورتي كه پس از رافلينگ، رطوبت بستر كاهش يافت و ميزان ميسيليوم ها زياد بود آبياري سنگين توصيه مي شود زيرا آبياري سنگين نه تنها رطوبت بستر را تامين مي كند، بلكه منجر به قوي شدن ميسيليوم ها و از بين رفتن ميسيليوم هاي ضعيف مي شود ولي اگر ميزان ميسيليوم ها كم بود آبياري توصيه نمي شود زيرا با آبياري ميزان ميسيليوم ها كاهش مي يابد وعملكرد جالبي نخواهيم داشت.

قبل از انجام رافلينگ سعي شود دماي سالن را با باز كردن دريچه هواي آزاد به ميزان ۱-۲ درجه سانتي گراد كاهش يابد زيرا بعد از رافلينگ دما ناگهاني افزايش مي يابد.

در رافلينگ در اثر به هم زدن خاك پوششي، ميسيليوم هاي خاك پاره شده و به طور يكنواخت در همه ي قسمت هاي بستر پخش مي شود. ساختمان خاك بهبود مي يابد يعني خلل و فرج آن در حد نرمال شده و فشردگي آن كمتر مي شود.

 رافلينگ باعث مي شود Co2 تجمع يافته در زير خاك بيرون بيايد و با Oجايگزين شود و در نهايت پين هدهاي بيشتري در سطح خاك تشكيل شوند.

 

رافلينگ

۳- تقسيم بندي رافلينگ از نظر عمق

 از نظر عمق، رافلينگ به دو دسته تقسيم مي شود، گفته مي شود بسته به نوع و ژنوتيپ بذر عمق رافلينگ را براي بذرهاي مختلف، متفاوت مي گيرند، برخي از بذور رشد ريسه هاي كمتري دارند بنابراين رافلينگ عمقي انجام داده مي شود و برخي از بذور كه رشد ريسه هاي بيشتري دارند، عمق رافلينگ را سطحي تر مي گيرند.

۱-۳- رافلينگ سطحي

 فقط يك سوم تا كم تر از نيمي از سطح خاك زيرورو مي شود. در شرايطي كه دير اقدام به انجام رافلينگ مي كنيم و بيش از ۷۵% از سطح خاك پوششي را ميسيليوم سفيد كرد، بايد اقدام به رافلينگ سطحي كنيم چراكه رافلينگ عميق منجر به آسيب بيش از حد ميسيليوم مي شود و بازسازي مجدد آن ها سخت خواهد بود.

۲-۳- رافلينگ عميق

 در نوع عميق همه ي عمق خاك پوششي زيرورو مي گردد. معمولا خراش عميق بدليل اينكه در تمامي عمق خاك فشردگي از بين مي رود و ميسيليوم در تمامي قسمت هاي خاك پخش مي شود، نتيجه بهتري خواهد داشت.

۴- مزاياي رافلينگ

– اگر عمق خاك پوششي در قسمت هاي مختلف بستر يكسان نباشد، بخش هايي كه عمق كمتري داشته نسبت به بخش هايي كه عمق بيشتري داشته ميسيليوم بيشتري به سطح رسيده و رشد يافته كه با انجام رافلينگ، يكسان سازي انجام داده و ميسيليوم هايي كه سريعتر به سطح بستر رسيده اند را با خاك نواحي عميق تر پوشش مي دهيم.

 

رافلينگ

 

– با انجام رافلينگ از ضخيم و عقيم شدن ميسيليوم ها جلوگيري مي شود. گاهي در اثر شرايط مساعد محيطي، ريسه ها با جذب آب تمايلي براي ورود به فاز زايشي نخواهند داشت و با انجام رافلينگ در معرض هوا قرار مي گيرند و آماده ي ورود به فاز زايشي مي شوند.

– تكه تكه شدن ميسيليوم ها و زخمي شدن آن ها در رافلينگ باعث مي شود، ريسه ها به طور يكنواخت در سطح بستر پخش شوند.

– در خاك هاي پوششي با بافت سبك، پس از رشد ميسيليوم ها در خاك، خاك فشرده شده و منافذ بسته مي شوند. با انجام رافلينگ به تهويه و ايجاد تخلل كمك شاياني مي شود.

۵- معايب رافلينگ

– در صورتي كه در سالن عمل رافلينگ انجام گيرد طول دوره كشت بين ۴ تا ۵ روز افزايش مي يابد.

– ميزان رطوبت خاك در طول اين دوره مهم است زيرا اگر رطوبت خاك كم باشد مقدار زيادي ريسه هاي نازك در آن رشد مي كند كه اين افزايش ريسه باعث خواهد شد نفوذ پذيري خاك نسبت به آب كاهش يافته و در عملكرد تاثير منفي بگذارد.

– از طرفي رطوبت بالاي خاك باعث مي شود لايه سنگين و متراكمي تشكيل شود كه در نتيجه نفوذ پذيري هوا و در نهايت رشد ريسه ها در خاك را با مشكل مواجه نمايد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.