پرورش قارچ را چگونه انجام دهيم؟ قسمت اول

مطالب مفيد درمورد پرورش قارچ

پرورش قارچ- راه اندازي سالن پرورش قارچ 

در پرورش قارچ آگاهي از نكات مهم در راه اندازي سالن هاي پرورش قارچ جهت ايجاد محيطي مطلوب براي رشد و پرورش قارچ امري ضروري است. مهم ترين بحث در زمينه ساخت سالن پرورش قارچ، طراحي مناسب است. در ساخت يك سالن پرورش و يا حتي تغيير كاربري جهت پرورش قارچ بايد يك طراحي براي سالن در نظر گرفته شود. در طراحي بايد به نكات زير توجه نمود:

۱- ابعاد سالن پرورش قارچ

قانون مشخصي براي ابعاد سالن وجود ندارد و ابعاد سالن پرورش قارچ معمولاً سليقه اي اعمال مي شود ولي در يك حالت استاندارد، عرض سالن ۶ متر و طول آن ۲۵ تا ۳۰ متر گرفته شود ولي به طور كلي هر چه تعداد سالن ها بيشتر و حجم كم تر شود؛ برنامه توليد، كارگري و فروش با سهولت بيشتري انجام مي گيرد. مثلاً يك سالن ۶۰ تني بهتر است به ۴ سالن ۱۵ تني يا ۳ سالن ۲۰ تني تقسيم شود.

معمولاً سالن هاي پرورش قارچ را مستطيلي شكل و با عرض ۶ متر و طول ۱۰ تا ۲۵ متر در نظر  مي گيرند كه طول سالن مي تواند متفاوت باشد و متناسب با طول و عرض سالن قفسه بندي و طراحي سالن انجام خواهد گرفت.

۲- جنس ديوارها و كف سالن

بهتر است جنس ديوار و كف سالن صاف باشد زيرا وجود خلل و فرج منجر به تجمع و شيوع آفات و بيماري ها خواهد شد و شستشوي سالن را مشكل مي كند. كف سازي بايد به خوبي انجام شود زيرا بار قفسه ها بر كف سالن اعمال مي شود اگر جنس كف سالن هاي پرورش قارچ موزاييك-سيماني باشد به شرطي كه زيرسازي به خوبي انجام شده باشد، ايرادي نخواهد داشت.

بدليل رطوبت بالا در مراحل پرورش قارچ، ديوارهاي گچي براي سالن ها مناسب نيست و اگر مجبور به استفاده از ديوراهاي گچي شديم، بايد سطح ديوار با يك لايه پلاستيك ضخيم پوشانده شود. گاهي برخي از افراد تا سقف را سراميك مي كنند و از سراميك هاي ارزان قيمت استفاده مي كنند زيرا هزينه بالايي ندارد و براي شستشوي پايان هر دوره مناسب است.

كف سالن بايد يك شيب ۱% به طرف وسط و يك شيب از طرف درب ورودي به سمت درب خروجي داده شود تا در زمان شستشو ضايعات سريع تر و راحت تر از سالن تخليه شوند.

۳- ارتفاع سالن 

ارتفاع سالن پرورش قارچ مي تواند ۵-۶ متر درنظر گرفته شود و تأثيري در ميزان باردهي سالن نخواهد داشت.

۴- درب هاي سالن پرورش

بايد دو درب براي هر سالن پرورش در نظر گرفته شود؛ درب داخل براي ورود افراد و مواد و تجهيزات و درب خارجي جهت خروج و تخليه كمپوست از سالن ها

 ويدئو:كليك

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.