تي كمپوست چيست؟

مطالب مفيد درمورد پرورش قارچ

تي كمپوست از عصاره آبي ورمي كمپوست به دست مي آيد به عبارتي از شست و شوي مداوم ورمي كمپوست تي كمپوست حاصل مي گردد. اگر بخواهيم يك تعريف علمي از تي كمپوست داشته باشيم بهتر است اين گونه بگوييم كه تي كمپوست يا چاي كمپوست عبارت است از مايعي كه از كمپوست تخمير شده به دست مي آيد يا به عبارتي عصاره اي است كه بواسطه فعاليت ارگانيسم ها از كمپوست استخراج مي گردد.

علت نامگذاري اين ماده به “چاي كمپوست” رنگ آن است كه عصاره حاصله به رنگ چاي است. ورمي كمپوست يك كود آلي بيولوژيك است كه در اثر عبور مداوم و آرام مواد آلي در حال پوسيدگي از دستگاه گوارش گونه هايي از كرم خاكي و دفع اين مواد از بدن كرم، حاصل مي گردد.

 

ورمي كمپوست

ورمي كمپوست

تي كمپوست

تي كمپوست

مزيت هاي تي كمپوست

تي كمپوست داراي مزيت هايي است كه در زير، به برخي از آن ها اشاره مي كنيم:

– در كمپوست معمولي كاه و كلش و كود مرغي، عاري از مواد شيميايي نيستند بنابراين بايد از ماده اي ارگانيك استفاده كرد كه عاري از مواد شيميايي باشد كه تي كمپوست اين ويژگي را دارد.

– تي كمپوست هم سالم است و هم ارگانيك در نتيجه به سرعت جذب شده و از طرفي خطري هم براي انسان ندارد.

– چاي كمپوست تقويت كننده است و با فراهم آوردن مواد غذايي براي قارچ، رشد آن را افزايش مي دهد.

– افزايش مقاومت قارچ ها در برابر بيماري ها و آفات، يكي ديگر از مهم ترين مزيتي هاي استفاده از تي كمپوست است.

– استفاده از تي كمپوست ضايعات قارچ، در كنترل بيولوژيك برخي از بيماري هاي قارچ، موثر است و در نتيجه از اين نظر حائز اهميت بوده و بايد بيشتر مورد مطالعه قرار گيرد.

– با استفاده از تي كمپوست، مي توان ضايعات كمپوستي كه بعد از استفاده در سالن هاي پرورش قارچ دكمه اي از آن خارج مي شود را مجدداً به سيكل توليد مزارع قارچ بازگرداند و از آن استفاده نمود. سالانه در صنعت قارچ ميزان زيادي ضايعات كمپوستي توليد مي شود كه با اين روش، مي توان آن ها را دوباره به سيكل توليد بازگرداند و با استفاده مجدد از آن ها، هزينه هاي توليد را كم كرده و از طرفي خسارت رساني به محيط زيست هم كاهش مي يابد.

 

تي كمپوست

 

طرز تهيه تي كمپوست

ورمي كمپوست مورد استفاده براي تهيه تي كمپوست بايد رسيده باشد زيرا اگر ورمي كمپوست فقير باشد، درنتيجه تي كمپوست ضعيف هم توليد خواهد شد. همچنين تهيه اين عصاره بايد در ظروف پلاستيكي صورت گيرد زيرا اگر فلزي باشد، ممكن است دچار خردگي شود و به همين دليلي توصيه مي شود كه از سطل فلزي استفاده نشود.

در كل دو روش براي تهيه تي كمپوست وجود دارد كه در هر دو روش نسبت ورمي كمپوست به آب برابر ۱ به ۵ يا ۱ به ۸ است. اين روش ها عبارتند از:

– روش هوازي

در اين روش ورمي كمپوست رسيده را داخل يك سطل مي ريزند و به آن آب اضافه مي كنند كه ورمي كمپوست در آب شناور شود سپس مخلوط را هم زده و آن را پس از يك دست شدن، از صافي رد مي كنند. عصاره به دست آمده از آن، همان تي كمپوست است.

 

تي كمپوست

 

– روش هوادهي

در اين روش يا ورمي كمپوست به طور مستقيم داخل سطل قرار مي گيرد و سپس به آن آب اضافه مي شود و يا اينكه آن را داخل گوني يا توري مي ريزند و در آن را محكم مي بندند و سپس اين گوني را داخل سطل آب مي گذارند. روش مستقيم براي به دست آوردن مخلوط يكنواخت بهتر است ولي تميز كردن محيط مشكل است. در هر صورت در كنار هم زدن آب براي خروج عصاره از ورمي كمپوست، بايد با يك پمپ، هوادهي صورت گيرد. علت لزوم هوادهي اين است كه براي ميكروارگانيسم ها اين عمل، ضروري است.

 

تي كمپوست

 

تي كمپوست

 

روش هاي استفاده از تي كمپوست

تي كمپوست را مي توان به دو صورت در كشت، اعمال نمود:

– اسپري كردن بر روي قارچ ها

 در اين روش، يك لايه از تي كمپوست، بر روي قارچ قرار مي گيرد در نتيجه سطح قارچ با ميكروارگانيسم ها پوشيده مي شود. اين ميكروارگانيسم ها، با عوامل بيماري زا رقابت كرده و سبب افزايش مقاومت قارچ به بيماري ها مي گردد و از آنجايي كه بحث بيماري ها در صنعت قارچ اهميت بالايي دارد، به نظر مي رسد كه استفاده از اين عصاره مقوي، بسيار موثر خواهد بود و بهتر است تحقيقات در اين زمينه بيشتر انجام گيرد.

 

اسپري كردن

 

– استفاده به عنوان كود مايع

مي توان تي كمپوست را به عنوان يك نوع كود مايع، به بستر كشت اضافه نمود و درنتيجه با ورود ميكروارگانيسم ها به بستر كشت، ميكروفلور بستر تقويت شده و درنتيجه اين ميكروارگانيسم ها در رشد بهتر و توليد محصول با كيفيت تر نقش موثري خواهند داشت.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.